Na przykładzie popularnej pamięci flash Am29F800bb i programatora ChipMax2 pokażemy sposób odczytu zawartości układu, oraz zaprogramowania nowego wsadu.Pamięci z serii AM29Fxxx (np. am29F200bb, am29f400bb…) są to popularne pamięci flash występujące w sterownikach silników spalinowych. W celu tzw. chiptunnigu musimy dokonać zmian mapy pamięci. Do tego celu użyjemy popularnego i niezawodnego programatora ChipMax2 produkcji EETools.
Najczęściej pamięci w sterownikach występjuą w obudowie 44 pinowej SMD SOP44. W celu zaprogramowania pamięci należy ją przylutować do adaptera lub włożyć do podstawki adaptera (w zależności czym dysponujemy). We wcześniejszym artykule pokazaliśmy jak wygodnie przylutować pamięć do adaptera SOP44.
Gdy już mamy podłączony programator do komputera włączamy jego zasilanie. Uruchamiamy program sterujący pracą programatora – MaxLoader.
Następnie musimy wybrać odpowiedni typ układu. Klikamy na ikonę Select:
wyświetli nam się nowe okno Select device z listą układów do wyboru:
w polu Find wpisujemy symbol posiadanego układu. My mamy układ AM29F800BB w obudowie SOP44 i taki wybór zatwierdzamy OK.
wkładamy teraz adapter z przylutowaną pamięcią do podstawki programatora. Zgodnie z nadrukiem na obudowie programatora:
Dobrą praktyką jest w pierwszym rzędzie odczytanie zawartości pamięci do bufora programu i jej zapisanie na dysku. Pozwoli to nam przywrócić oryginalny stan urządzenia w przypadku gdy zmodyfikowany plik okaże się błędny.
Korzystamy z polecenia Read – odczyt zawartości bufora pamięci do bufora programu w komputerze:
Zawartość bufora została wczytana do bufora programu MaxLoader w komputerze:
zawartość bufora którą odczytaliśmy możemy podglądać lub edytować za pomocą Edit:
Zapis zawartości bufora na dysku komputera:
Wgrywanie – programowanie nowego pliku wsadowego do pamięci Am29F800bb:
Teraz nową zawartość mamy wczytaną do bufora komputera i możemy przystąpić do jej zaprogramowania do pamięci.
Zaprogramować możemy tylko skasowaną pamięć – „czystą”. Poprawnie skasowana pamięć ma bufor wypełniona samymi wartościami FF. By skasować pamięć użyjemy polecenia Erase:
Prog.. – programowanie bufora pamięci:
Po wybraniu polecenia Prog.. następuje:
- Blank check – sprawdzenie czy ukłąd jest skasowany
- Program – programowanie zawartości bufora programu do pamięci
- Veryfication – weryfikacja czyli kontrolne porównanie zawartości bufora programu z faktyczną zawartością bufora pamięci.
Jeśli wszystkie operacje zakończyły się komunikatem OK to programowanie zostało zakończone sukcesem.
Zapraszamy!
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.